středa 29. února 2012


ANALÝZA Dům převozníka




Zkoumáním jednotlivých variant uchopení tématu jsem došel k zadání vytvořit dům pro převozníka s potřebným zázemím pro cestující. Z průzkumu množství přepravených osob se mi zdá nejvýhodnější pro daný záměr převoz s označením P2.
                                                  
Základní pojmy:
  • Přívoz je soustava zařízení umožňující překonání řeky nebo obdobné vodní plochy pomocí plavidla
  • Převozní loď:  plavidlo, které zajišťuje přepravu napříč vodní cesty a které je jako převozní loď klasifikováno oprávněným orgánem
  • Převozníkje osoba ovládající převozní loď. Požadavky na jeho způsobilost stanoví v závislosti na významu toku a druhu převozní lodi vyhláška MD č. 224/1995 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidla
  • Přístaviště: je menší terminál zpravidla pro veřejnou nebo neveřejnou osobní vodní dopravu, který slouží k přistávání plavidel a nastupování a vystupování cestujících, případně nakládání a vykládání nákladu. Např: plovoucí molo, nábřežní zeď, pevné molo
  • .....


                                                                                                                                                                            

Druhy přívozů:

Přívozy poháněné odpichovacím bidlem nebo veslováním
Přívozy poháněné motorem
Bezmotorové přívozy poháněné proudem řeky: loď vybavena soustavou lan, nastavující se taky aby proud poháněl přívoz k požadovanému břehu. Nemůže zde, ale projíždět podélně žádná loď!!!


                                                                                                                                                                            
Historie  pražských přívozů: 


  • komunikační překážkou řeka Vltava- vznik přívozů
  • vznik potřeby propojovat oba břehy od počátku osídlovaní na obchodních stezkách
  • v historii ceněné povolání 
  • existovalo přibližně 50 přívozů
  • od 50.let 19 stol přívozy soukromým majetkem nebo majetkem obcí
  • 1949 provozovatel komunální podnik Lázeňská a rekreační služba
  • od roku 1959 Kadeřnické a lázeňské služby hl.m.Prahy
  • od 1965 Pražské lázně
  • tam, kde byli přívozy nejvíce využívány vznikaly mosty (18 mostů dnes)
  • rušení živností okolí řeky - odliv lidí- menší potřeba přívozů ( po roce 1948 )
  • vzhledem k nízké efektivnosti byl v 90. letech zrušen poslední přívoz ( Sedlce- Zámky )
  • 2005 obnovení přívozu - zahrnutí do hromadné dopravy 



Vyšehrad- převoznický domek

    
zaniklé přívozy:

zdroj informací:
              http://www.praha.eu/jnp/cz/home/doprava_v_praze/mhd/privozy/index.html 
              http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADvozy_Pra%C5%BEsk%C3%A9_integrovan%C3%A9_dopravy
                                                                                                                                                                            
Přepravní trasy a kapacitní údaje





Počet přepravených osob pražskými přívozy
  • 2005: 1 přívoz, 21 763 přepravených osob
  • 2006: 2 přívozy, 72 858 přepravených osob
  • 2007: 3 přívozy, 184 165 přepravených osob
  • 2008: 5 přívozů, 357 099 přepravených osob
  • 2009: 6 přívozů, 339 634 přepravených osob
  • 2010: 6 přívozů, 491 833 přepravených osob (od podzimu 2010 nově celoroční provoz na    přívozech P3, P5 a P6)
  • 2011: 6 přívozů, 641 724 přepravených osob (provoz přívozu P5 ukončen s letní sezonou)[1] 
        metro přepraví denně 1 584 972 osob


Přívoz P2 Podílí se 50% na celkové přepravě osob
  • 2006: 33 670 přepravených osob (provoz zahájen 1. července)
  • 2007: 84 163 přepravených osob
  • 2008: 115 485 přepravených osob
  • 2009: 127 607 přepravených osob
  • 2010: 199 076 přepravených osob
  • 2011: 323 240 přepravených osob, t. j. průměrně 937 denně[6]


                                                                                                                                                                                
    Převozní plavidla:

    ALKA 102116

    Technické údaje

    Kapacita: 20 osob 
    Délka: 8,55 m, šířka: 3,05 m, ponor: 0,45 m Pohon: Vodou chlazený dvouválcový vznětový motor JUNKERS 2 HK 65, 1500 otáček/min o výkonu 19 kW, bronzová třílistá lodní vrtule o průměru 0,35 m. 


    používán na převozu P2





    BLANICE 103261
    Technická data: 

    Kapacita: 50 osob 
    Délka: 16,07 m, šířka: 3,84 m, ponor 1,03 m 
    Pohon: Dieselový motor 3NVD o výkonu 38 kW, 1250 otáček, z roku 1969









                                                                                                                                                                                
                                                                                                                                                                                
    Řešený přívoz
                                                                                   P2 - Podbaba- Troja

    foto z místa:
                   převoz P2      

                                                     

    Trasa přívozu: 



    Současná přístaviště přívozu  
    • regulace dle UP: žádná
    • způsob využití: jiná plocha, 
    • druh pozemku: ostatní plocha
    • majitel:  Dopravní podnik hl.m. Prahy, Česká republika, Hlavní město Praha




    Jízdní řád: 

    celoroční provoz

    Proč s tím něco dělat: 
    • Jedná se o nejvyužívanější pražský přívoz- 50% procentní podíl, cca: 937 os/den ( 323 240 os/ rok )
    • Významný dopravní spoj- Pro srovnání uvedu, že cesta veřejnou dopravou z Dejvic přes Holešovice do Troje                                                                     trvá přes 30 minut, s využitím přívozu se tato doba zkrátí na polovinu.            
    • Není zde téměř žádné zázemí
    • Jedná se o oblast, kde začíná rekreační oblast Prahy ( cyklostezky - podél řeky, Šárecké údolí )
    • Přívoz v létě propoje cyklostezky vedoucí z Šáreckého údolí na pravý břeh. 
    • Podpora historického způsobu dopravy    
    •  ......                                                             


    Funkce:
    •  Minimální domek pro převozníka 
    •  Kancelář převozníka
    •  Informační centrum- historie pražských přívozů ???
    •  Zázemí pro cestující 
    •  Rozšíření služeb pro cestující i občany rekreující se v oblasti ( bufet, půjčovna vybavení) 
    • ...
      Kde:  momentálně řešim k jakému z břehů umístit objekt. 
           
            Levý břeh :  + lepší návaznost na dopravu                                - hluk z přilehlé komunikace
                               + snadné vytvoření ostrova                                   - nízko břeh ( povodně) 
                                   ( protažení Lysolajský potoka)
                                
            Pravý břeh:      + klidnější prostředí                                          - horší dostupnost
                                   + větší rekreační ruch                                        - umělý ostrov       
                                   




      1 komentář:

      1. dum pro prevoznika je dobry, proc ho uz nemate navrzeny?? dokud ho nebudete mit nemame co poradne konzultovat, ph

        OdpovědětVymazat